Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2009

Ο ΚΑΤΑΥΛΙΣΜΟΣ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ ΣΤΗ ΝΕΑ ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΣΟ

Ζωές χαμένες στα ψέματα…

Η Ν. Αλικαρνασσός είναι ένας μικρός προσφυγικός Δήμος, σε επαφή με το Δήμο Ηρακλείου, γνωστός στο πανελλήνιο από τις φυλακές βαρυποινιτών που είναι σχεδόν μέσα στον οικισμό.

Πολεοδομικά ασφυκτιά σε μια υποβαθμισμένη περιοχή ανάμεσα από το λιμάνι, το αεροδρόμιο και τη βιομηχανική περιοχή Ηρακλείου. Κοντά στα μεγάλα προβλήματα που δημιουργούν τα παραπάνω έχει εντός των διοικητικών ορίων του και τον καταυλισμό των Τσιγγάνων, τον οποίο θεωρεί επίσης ως πρόβλημα.

Ο καταυλισμός βρίσκεται ανάμεσα από την Εθνική οδό και την βιομηχανική περιοχή, 500 μέτρα περίπου από το τελευταίο σπίτι του δήμου. Πρόσφατα στο όμορο οικόπεδο οικοδομήθηκε το Αστυνομικό Μέγαρο Ηρακλείου.

Ο καταυλισμός είναι ένας οικισμός παράγκας, χωρίς νερό, χωρίς φως, χωρίς αποχέτευση, χωρίς συστηματική αποκομιδή σκουπιδιών!

Περιοχή εφιαλτική, όπου συμβιώνουν άνθρωποι και ποντίκια. Εκεί ζουν 500 περίπου άνθρωποι

Πως δημιουργήθηκε ο καταυλισμός

Το 1983 υπογράφηκε η Υγειονομική διάταξη Α5/696/1983 με τίτλο «για την οργανωμένη εγκατάσταση πλανοδίων νομάδων». Η απόφαση αυτή παρόλο που χαρακτηρίστηκε ρατσιστική παρέμεινε σε ισχύ μέχρι το 2003 οπότε και τροποποιήθηκε με την Υ.Α. Γ.Π/23641 (ΦΕΚ Β’ 973/15-7-2003) η οποία και ισχύει σήμερα.

(η Υγειονομική διάταξη Α5/696/1983 προέβλεπε ότι οι χώροι εγκατάστασης «πρέπει να βρίσκονται έξω από κατοικημένες περιοχές σε ικανή απόσταση από το εγκεκριμένο σχέδιο ή από τις τελευταίες συνεχόμενες κατοικίες». Θεωρήθηκε ως φυλετικός διαχωρισμός και η απαγόρευση του φυλετικού διαχωρισμού σύμφωνα με το άρθρο 3 της Διεθνούς Σύμβασης για την εξάλειψη κάθε μορφής Φυλετικών διακρίσεων είναι κατηγορηματική. Στην ισχύουσα τροποποίηση η διάταξη αυτή δεν υπάρχει)

Τόσο η αρχική Υγειονομική διάταξη, όσο και η ισχύουσα τροποποίησή της προέβλεπαν τα απαραίτητα έργα υποδομής και υγιεινής

Συγκεκριμένα η ισχύουσα ΥΔ στην παρ.3 του αρθ.3. αναγράφει ότι «Οι χώροι οργανωμένης εγκατάστασης πρέπει να διαθέτουν τα απαραίτητα έργα υποδομής για την υγιεινή διαβίωση, όπως πόσιμο νερό, αποχέτευση, δοχεία συλλογής και μέσα αποκομιδής των απορριμμάτων και δυνατότητες ατομικής καθαριότητας σε κοινόχρηστα λουτρά και πλύσεως ιματισμού ως και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος».

Η Νομαρχία Ηρακλείου το 1983 θέλησε σε εφαρμογή της ΥΔ Α5/696 να συγκεντρώσει τους διάσπαρτους μικρούς καταυλισμούς σκηνιτών γύρω από το Ηράκλειο σε ένα ενιαίο. Έτσι όλοι οι σκηνίτες συγκεντρώθηκαν στη θέση «πίσσες», δίπλα στην Εθνική οδό, όπου προϋπήρχε ένας μικρός καταυλισμός.

Δεν φρόντισε όμως από τότε μέχρι και σήμερα να δημιουργήσει στοιχειώδεις υποδομές για ανθρώπινη διαβίωση.

Από την άλλη μεριά οι δημοτικές αρχές Ν. Αλικαρνασσού από το 1995 έως σήμερα, θεωρούν τον καταυλισμό παράνομο και υπό διαμετακόμιση. Κάνουν ότι μπορούν για να τον διώξουν από την περιοχή του Δήμου.

Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση επιχείρησε το 1995 να δώσει μια λύση στο πρόβλημα της μετεγκατάστασης. Όμως παρόλες τις ενέργειες δεν βρέθηκε κανένας τόπος για να μεταφερθεί ο καταυλισμός, γιατί κανένας ΟΤΑ δεν τον θέλει στην περιοχή του.

Η αρμόδια Νομαρχιακή επιτροπή που συνέστησε ο τότε Νομάρχης (του αρθ.2 της Υγειονομικής Διάταξης με αρ. Α5/696/25-4-83 ΦΕΚ243Β/83), δεν μπόρεσε να προτείνει θέση μετεγκατάστασης του Καταυλισμού αποδεκτή από την τοπική κοινωνία.

Έκτοτε η Ν.Α. απέχει από κάθε ενέργεια είτε προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του υφιστάμενου καταυλισμού είτε προς την κατεύθυνση της μετεγκατάστασής του.

Το 1999 ο Δήμαρχος Ν. Αλικαρνασσού κ. Πατεράκης αποφάσισε να ενεργοποιήσει την με αρ. 329/97 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Ν. Αλικαρνασσού, για αποβολή όλων των Τσιγγάνων του Καταυλισμού και επέδωσε στις 13-3-99, Πρωτόκολλο Διοικητικής Αποβολής για 102 οικογένειες Τσιγγάνων, χαρακτηρίζοντάς τους ως καταπατητές δημοτικής περιουσίας, αδιαφορώντας που θα πάνε μια και κανένας δεν τους δέχεται.!.

Κατά της αποβολής ασκήθηκε ανακοπή από τους ενδιαφερομένους.

Η απόφαση 975/1999 της Ειρηνοδίκου Αικατερίνης Χατζηδάκη, παρόλο που αναγνώριζε το δικαίωμα του Δήμου στην έκταση του καταυλισμού, κρίθηκε με ένα σκεπτικό «κόλαφο» προς την Δημοτική Αρχή, ότι «ασκείται κατά προφανή υπέρβαση των ορίων που τάσσει ο Νόμος και συνεπώς είναι καταχρηστική». Αναγνωρίζει επίσης «ότι η εγκατάστασή τους έγινε σύμφωνα με την Α5/696/1983 Υγειονομική διάταξη …»

Ο Δήμος Ν. Αλικαρνασσού επανέρχεται με την 133/2000 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Κατά του πρωτοκόλλου ασκείται και πάλι ανακοπή στα δικαστήρια. Με την Απόφαση 47/2001 η Ειρηνοδίκης Ηρακλείου Ειρήνη Σταυρουλάκη αποφαίνεται ότι «ασκείται κατά προφανή υπέρβαση των ορίων που τάσσει ο Νόμος για την άσκηση δικαιωμάτων και συνεπώς είναι καταχρηστική».

Το έργο της μετεγκατάστασης

Η περιοχή μετεγκατάστασης όπως είναι σήμερα
Το 1999 ο Γ.Γ.Π.Κ (Βαλασόπουλος). εξασφαλίζει την χρηματοδότηση του έργου της μετεγκατάστασης μέσω του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.. Στην συνέχεια εντοπίζει ένα χώρο 32 στρεμμάτων. στην ευρύτερη περιοχή ΒΙΠΕ ιδιοκτησίας ΕΤΒΑ (κρατικής τράπεζας). Είναι η εποχή που απορρίφθηκε η πρώτη Διοικητική Αποβολή. Κάτω από την πίεση του ΓΓΠΚ και του αρμόδιου γραφείου του Πρωθυπουργού, το Δημοτικό συμβούλιο Ν. Αλικαρνασσού συναινεί. Στην έγγραφη απάντηση του Δημάρχου προς τον ΓΓ αρ. πρωτ.45/1/2000 μεταξύ άλλων αναφέρει «Η πρωτοβουλία που αναλάβατε προκειμένου να τακτοποιήσετε τους συνάνθρωπους μας τσιγγάνους σε περιοχή δημοσίου ενδιαφέροντος διαμορφώνοντας τον χώρο καταλλήλως, ώστε να πληροί τους στοιχειώδεις όρους υγιεινής διαβίωσης, κρίνεται ως θετική ενέργεια από το Δήμο μας». Και παρακάτω «θα ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν οι κάτοικοι μιας πόλης.»

Το έργο της μετεγκατάστασης του καταυλισμού ξεκινά με φορέα εκτέλεσης τον ΟΑΝΑΚ (Οργανισμός Ανάπτυξης Ανατολικής Κρήτης, οργανισμός δημοσίου δικαίου). Ο τότε Δ/ντής συζητάει με Τσιγγάνους κατ’ επανάληψη και αναθέτει την μελέτη σε ένα έμπειρο γραφείο Πολεοδομίας.

Στόχος της μελέτης είναι η δημιουργία ενός διαμορφωμένου χώρου διαμονής που να εξασφαλίζει, με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβαθμισμένες συνθήκες διαβίωσης, χωρίς παρεμβάσεις που να τείνουν να αλλοιώσουν τα κοινωνικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά.

Αυτό με απλά λόγια σημαίνει σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η πολεοδόμος με συγκινητική αφοσίωση θα καθίσει ένα μήνα στον καταυλισμό ώστε να απογράψει και μελετήσει τον καταυλισμό και τους οικιστές του.

Τον Οκτώβριο του 2000 παραδίδεται η δεύτερη και τελευταία φάση.

Ο σχεδιασμός αφορά τις συγκεκριμένες 132 οικογένειες που καταγράφηκαν.

Προβλέπονται κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι.

Πρόκειται για πρωτοποριακή μελέτη η οποία πέρα από τις οικιστικές ανάγκες συμβάλει στον μετασχηματισμό της κοινωνικής δομής σε χωρική οργάνωση.

Εντωμεταξύ η Περιφέρει έχει εξασφαλίσει τα χρήματα για την κατασκευή αλλά και 700.000.000 δρχ. για υποστηριχτηκές ενέργειες και δράσεις.

Ο ΟΑΝΑΚ έρχεται σε επαφή με την ΕΤΒΑ και η τελευταία δίνει την άδεια να αρχίσουν οι εργασίες (εν είδη προσυμφώνου). Το ακίνητο πρόκειται να ανταλλαγεί με κάποιο άλλο κρατικό στην ΒΙΠΕ Ξάνθης (ή Χανίων). Ξεκινούν οι ενέργειες ώστε το οικόπεδο να θεσμοθετηθεί ως Τοπικό Ρυμοτομικό Σχέδιο.

Δημοπρατείται και το έργο των υποδομών και στο τέλος του 2002 αγγίζει στο τέλος του.

Το έργο περιλαμβάνει την ασφαλτόστρωση ενός υφιστάμενου χωματόδρομου από την παράπλευρη της Εθνικής ώστε να υπάρχει διέξοδος των οικιστών προς την Εθνική χωρίς να διέρχονται από την ΒΙΠΕ και κατοικημένες περιοχές.
• Τοιχία αντιστήριξης και εκσκαφές για να ισοπεδωθεί ο χώρος.
• Βιολογικός καθαρισμός, δίκτυο αποχέτευσης και ύδρευσης.
• Ασφαλτοστρωμένους δρόμους και γενικά κάθε σύγχρονη υποδομή.

Αλλά ο χρόνος τρέχει. Και ενώ στο τέλος του 2002 το έργο έχει ολοκληρωθεί κατά 95%, κάποιος σύλλογος οικιστών της περιοχής ΒΙΠΕ ασκεί προσωρινά μέτρα γιατί δεν υπάρχει η απαιτούμενη άδεια. Η αίτηση αναστολής των εργασιών μέχρι την εκδίκαση γίνεται δεκτή αν και εκ του νόμου για έργα υποδομών δεν απαιτείται άδεια.

Μέχρι εκείνη τη στιγμή είχαν εκταμιευτεί περίπου 180 εκ. δρχ. για το έργο.

Η ματαίωση της μετεγκατάστασης

Το φθινόπωρο του 2002 γίνονται δημοτικές εκλογές. και αλλάζει η δημοτική Αρχή.

Μόλις αναλαμβάνει η νέα δημοτική αρχή (Δήμαρχος Σισαμάκης) αποφασίζει να σταματήσει το έργο.

Στις 23-1-03 με εντολές της δημοτικής αρχής παραβιάζεται η θύρα του περιφραγμένου εργοταξιακού χώρου. Τμήμα του εργοταξίου 9 περίπου στρεμμάτων καταλαμβάνεται και τοποθετείται περίφραξη που χωρίζει στα δύο το εργοτάξιο.

Την επομένη όταν διαπιστώθηκε η αυθαίρετη κατάληψη ο Δήμαρχος ισχυρίστηκε ότι τα 9 στρ. είναι ιδιοκτησία του Δήμου και με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου προστάτευε τη δημοτική περιουσία! Δεν έχει σημασία αν συναίνεσε η προηγούμενη δημοτική αρχή. Η συνέχεια του κράτους καταλύεται.

Μάλιστα εγκατέστησε η νέα Δημοτική Αρχή μέσα στο αυθαίρετα καταληφθέν τμήμα, ένα κτηνοτρόφο της περιοχής με τα πρόβατά του τα οποία μένουν μέχρι σήμερα. Αργότερα έδωσε την άδεια στην εταιρεία που άρχισε να κατασκευάζει το γειτονικό κλειστό γυμναστήριο να τοποθετήσει εκεί τα γραφεία της και τα υλικά του εργοταξίου.

Παρόλες τις διαμαρτυρίες των Ρομά και όχι μόνο, κανείς δεν ζήτησε τον λόγο για την αυθαίρετη παραβίαση του εργοταξίου. Δεν ζητήθηκε επίσης να αποδείξει τους ισχυρισμούς του περί ιδιοκτησιακού ο Δήμαρχος αλλά ούτε να αναλάβει το κόστος των 180 εκ. δρ. που δαπανήθηκαν και με τις αυθαίρετες ενέργειες του, πετιόταν στον αέρα

Η άτονη αντίδραση του ΓΓΠΚ (Καρούτζος) δεν έφερε αποτέλεσμα.

Δύο μήνες αργότερα διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχουν πιστώσεις για τη συνέχιση του έργου και ότι χωρίς τη συναίνεση του Δήμου δεν μπορεί να παραχωρηθεί η κυριότητα κλπ.

Η ΕΤΒΑ ήδη είχε μεταβιβαστεί στην Τράπεζα Πειραιώς ιδιωτική Τράπεζα η οποία ζητούσε 100 εκ. δρχ. για να κάνει τη μεταβίβαση.

Στις 11-9-2003 (ΦΕΚ 947Δ/11-9-2003) μετά από χρονοβόρες διαδικασίες εγκρίνεται επιτέλους το Τοπικό Ρυμοτομικό το οποίο θεσμοθετεί τον χώρο ως κατοικία Αθιγγάνων, αλλά είναι πλέον αργά. Το πρόγραμμα έχει σταματήσει.

Σημειώνομε ότι μέχρι τότε ο ηλεκτροφωτισμός γινόταν ατομικά με γεννήτριες και το νερό με υδροφόρες. Μετά την ματαίωση του έργου της μετεγκατάστασης οι Τσιγγάνοι προχώρησαν σε αυθαίρετη σύνδεση από κολώνες της ΔΕΗ και παράνομη και επικίνδυνη ρευματοδότηση των καταλυμάτων. Το σκεπτικό ήταν ότι αφού ματαιώνεται η μετεγκατάσταση έχουν δικαίωμα στο ρεύμα.

Τα δάνεια

Εντωμεταξύ η ελληνική κυβέρνηση αδυνατώντας να ανταποκριθεί στις πραγματικές ανάγκες των Τσιγγάνων και ενόψει των Ολυμπιακών αγώνων αποφασίζει να χορηγήσει στεγαστικά δάνεια ύψους 45.000 ΕΥΡΩ σε σκηνίτες Τσιγγάνους (αργότερα έγινε 60.000ΕΥΡΩ).

Παραβλέποντας το γεγονός ότι η μεταστέγαση των Τσιγγάνων δεν γίνεται μόνο για στεγαστικούς λόγους, αλλά πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τις απαραίτητες υποστηρικτικές ενέργειες για την κοινωνική ένταξή τους, πρέπει να σημειώσομε ότι:

• Το ποσό είναι ανεπαρκές για την αγορά οικοπέδου και οικοδόμηση κατοικίας

• Οι πλειοψηφία των δικαιούχων δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά και να εκταμιεύσει το ποσό.

• Δεν έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν το δάνειο (Τα δάνεια χορηγήθηκαν σε σκηνίτες Τσιγγάνους που είχαν εισόδημα 3.000 –12.000 ΕΥΡΩ).

Τα δάνεια είναι με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου (Ποια τράπεζα θα έδινε δάνειο σε έναν που δηλώνει εισόδημα 3.000 ΕΥΡΩ;). Είναι έντοκα με επιδότηση επιτοκίου κατά 80%.

Σε όλη την Ελλάδα στήνεται μια απίστευτη κομπίνα εκταμίευσης των χρημάτων. Με διαμεσολάβηση επιτηδείων γίνονται αγορές σε απίθανα και εγκαταλελειμμένα χωριά, Εκταμιεύεται το συνολικό ποσόν με πλαστά παραστατικά χωρίς να υπάρχουν τελειωμένα και κατοικήσιμα σπίτια. Ο δικαιούχος παίρνει ένα μέρος σε μετρητά. Τα υπόλοιπα χρήματα πάνε στον μεσολαβητή.

Το παραμικρό ποσό φαντάζει μυθικό στα μάτια των διαβιούντων όχι κάτω από το όριο της φτώχιας αλλά κάτω από το όριο της εξαθλίωσης σκηνιτών. Πλήρης εκμαυλισμός της «ευάλωτης» κοινωνικής ομάδας των Τσιγγάνων, όπως την χαρακτηρίζει το Υπουργείο Εξωτερικών..

Κανένας Τσιγγάνος σε όλη την Ελλάδα δεν φεύγει από τους καταυλισμούς.

Αποτέλεσμα της παραπάνω κατάστασης. Στις 20-1-2005 αναστέλλεται η υπογραφή νέων δανειστικών συμβολαίων.

Στον καταυλισμό Ν. Αλικαρνασσού επικρατεί εκνευρισμός. Οι περισσότεροι δεν πρόλαβαν το δάνειο.

Με ενέργειες του Δήμου Ν. Αλικαρνασσού και της Περιφέρειας Κρήτης δύνεται η δυνατότητα στους Τσιγγάνους Ν. Αλικαρνασσού και Διδυμοτείχου να υποβάλουν αιτήσεις.

Τονίζομε ότι οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας είχαν εισηγηθεί να εκχωρηθούν τα στεγαστικά δάνεια στον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας για οργανωμένη δόμηση. Η υπόδειξή τους δεν λαμβάνεται υπόψη.

Η δημοτική αρχή θέλει να δοθούν ατομικά. Αναλαμβάνει να συντάξει τους φακέλους των δικαιούχων , οι οποίοι δεν ήταν σε θέση να τους συντάξουν μόνοι τους. Με αδιαφανείς διαδικασίες συντάσσονται σύμφωνα με δήλωση του Δημάρχου 160 φάκελοι. Σημειώνομε ότι 30 με 40 από αυτούς δεν αφορούν κατοίκους του καταυλισμού!

Από δηλώσεις των Τσιγγάνων 5 οικογένειες μόνο έκαναν σωστή διαχείριση του δανείου. Υπάρχουν σήμερα 25 οικογένειες που δεν έχουν ζητήσει δάνειο ή ζήτησαν και δεν το εκταμίευσαν.

Οι υπόλοιπες 100 περίπου οικογένειες εκταμίευσαν το δάνειο αλλά δεν έχουν στέγη!

Εντωμεταξύ άρχισαν οι τράπεζες να ζητούν τις δόσεις και δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους με κίνδυνο τα αγορασθέντα ακίνητα να εκπλειστηριασθούν.

Οι Τσιγγάνοι αρχίζουν να διαισθάνονται ότι εξαπατήθηκαν και ότι τα «θαλασσοδάνεια» που έλεγε ο δήμαρχος κ. Σισαμάκης, θα γίνουν η καταστροφή τους. Στον καταυλισμό σήμερα υπάρχει οργή και αγανάκτηση.

Η δημοτική αρχή Ν. Αλικαρνασσού παρότι γνωρίζει ή έπρεπε να γνωρίζει ότι δεν έχουν αποκατασταθεί όλοι οι σκηνίτες ζητάει από την Π.Κ. να ανακαλέσει την απόφαση για τοπικό ρυμοτομικό στο χώρο της μετεγκατάστασης, πράγμα που γίνεται με την 6878/29-12-2008 Απόφαση του ΓΓΠΚ (ΦΕΚ ΑΑΠ22/23-1-2009). Κατά της απόφασης αυτής προσφεύγουν 5 οικογένειες του καταυλισμού που δεν έχουν πάρει στεγαστικό δάνειο. Η εκδίκαση εκκρεμεί.

Η «λύση» των αυθαιρέτων...

Από τον Ιούλιο του 2009 η δημοτική αρχή Ν. Αλικαρνασσού πιέζει τους Τσιγγάνους να εγκαταλείψουν τον καταυλισμό. Στην άρνησή τους δεν απάντά με τον νόμιμο τρόπο της Διοικητικής Αποβολής. (Προφανώς έχει υπόψη της τις δύο προηγούμενες προσπάθειες που κρίθηκαν καταχρηστικές).

Ζητάει την συνδρομή του ρέκτη εισαγγελέα Πρωτοδικών Ηρακλείου κ. Μαρκάκη.

Ο εισαγγελέας καλεί τους Τσιγγάνους σε μια δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και τους δίνει προθεσμία να φύγουν μέχρι τις 15-9-2009, αλλιώς θα εφαρμόσει τον Νόμο.

Πιο νόμο; Τον νόμο περί αυθαιρέτων κατασκευών!

Στον χώρο του καταυλισμού σύμφωνα με το αρθ.3 παρ. κτίζονται «πρόχειρα στεγάσματα» όπως αναφέρει η Υ.Δ. Α5/696/1983. Επομένως οι Τσιγγάνοι βρίσκονται σε νόμιμο χώρο όπου μπορούν να κάνουν τα «πρόχειρα στεγάσματα» του νόμου.

Αν όμως έχει στην παράγκα του έχει βάλει π.χ. μπλόκους τότε έπρεπε να έχει οικοδομική άδεια, άρα είναι «αυθαίρετη».

Η διαπίστωση του αυθαιρέτου γίνεται από την Πολεοδομική υπηρεσία της Νομαρχίας. Μετά από συνεννόηση του εισαγγελέα με την Νομάρχη Ηρακλείου κ. Σχοιναράκη αποφασίσθηκε την Δευτέρα 21-9-2009 οι αρμόδιοι υπάλληλοι της πολεοδομίας μαζί με τον εισαγγελέα και συνοδεία αστυνομικής δύναμης να μπουν στον καταυλισμό και να καταγράψουν τα «αυθαίρετα» με σκοπό την κατεδάφησή τους! (βλ. εφ. ΠΑΤΡΙΣ 16-9-2009)

Εάν συμβεί αυτό. θα πρόκειται περί πλήρους διακωμώδησης της νομιμότητας. Σε μια πόλη όπως το Ηράκλειο που ανενόχλητα παραμένουν χιλιάδες αυθαίρετα. Που είναι η μοναδική πόλη που έχει σύλλογο «οικιστών» (διάβαζε αυθαιρέτων). Τέλος σε μια χώρα που συστηματικά δεν κατεδαφίζονται τα αυθαίρετα, η επιβολή της «νομιμότητας» στις παράγκες του καταυλισμού μόνο ως κακόγουστο αστείο μπορεί να ακουστεί.

Η Ένωση Πολιτών κατά του Ρατσισμού και της Ξενοφοβίας τονίζει το θέμα του καταυλισμού των Τσιγγάνων είναι πρωτίστως πολιτικό και κοινωνικό και δευτερευόντως νομικό..

Η ενδεχόμενη παραβατική συμπεριφορά ορισμένων δανειοδοτηθέντων Τσιγγάνων θα πρέπει να συνεξετασθεί με την αυθαίρετη συμπεριφορά των τοπικών αρχόντων (π.χ. αυθαίρετη κατάληψη του κρατικού εργοταξίου και σταμάτημα του έργου, την επί χρόνια αδιαφορία στο να εκτελέσουν τις υποχρεώσεις τους στον καταυλισμό κλπ), την σύμπραξη κυκλωμάτων στην εξεύρεση και κατασκευή των κατοικιών και τέλος την ολιγωρία των ελεγκτικών υπηρεσιών (π.χ. να επιτραπεί η πλήρης εκταμίευση των δανείων χωρίς να έχουν τελειώσει τα σπίτια).

Σε ένα κράτος δικαίου δεν αρχίζομε από την παραβατική συμπεριφορά των ευάλωτων ομάδων αλλά από τους ηθικούς αυτουργούς και συνεργούς.

Επειδή πιστεύομε ότι στις Δημοκρατίες αυτά τα θέματα λύνονται από πολιτικές αποφάσεις και όχι από δικαστικές ενέργειες, ελπίζομε και ευχόμαστε να μην πραγματοποιηθεί η εξαγγελθείσα δια των εφημερίδων ενέργεια. εξ αιτίας της οποίας μπορεί να προκληθούν σοβαρά επεισόδια και κοινωνική έκρηξη με απρόβλεπτες συνέπειες..

Εμείς θα παρακολουθούμε το θέμα και απευθυνόμενοι σε όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα ζητούμε να τοποθετηθούν εγκαίρως.

Ένωση Πολιτών κατά του Ρατσισμού και της Ξενοφοβίας